RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
AZIZAH BT. KADIR
D20112055296
PELAKSANAAN
PENGAJARAN BAGI SET PEMBELAJARAN
Mata Pelajaran : Matematik
Tarikh/Hari : 04.10.2012
(Rabu)
Masa : 8.10 pagi – 8.40 pagi (30 minit)
Tahun : 2 Bestari
Bilangan Pelajar : 10 orang
Tajuk : Nombor dan Operasi
Subtopik : Tambah dalam lingkungan 1000
Objektif Pembelajaran : Di akhir
pengajaran dan pembelajaran ini diharap pelajar akan
dapat :
i)
Menambah sebarang dua nombor hingga tiga
digit dengan
mengumpul semula.
Pengetahuan
sedia ada :i)
Murid boleh membilang nombor mengikut susunan menaik secara
satu-satu, lima-lima,sepuluh-sepuluh dan
seratus.
ii)Murid
boleh menambah nombor satu digit dengan nombor satu digit.
iii)Murid
boleh menambah nombor dua digit dengan nombor satu digit
tanpa
mengumpul semula.
Alat
Bantu Mengajar : ,dekak-dekak,manik,lembaran kerja,kad soalan.
Pendekatan/Strategi : Berpusatkan pelajar
Kaedah
jawab : Bertanding,bincang
dalam kumpulan,sumbang saran,soal,bertulis.
Nilai : Amanah
,berani,kerjasama,yakin,bijaksana
KBKK : Menyusun
atur,mengelaskan,menilai
Langkah
/Masa
|
Isi
Kandungan
|
Aktiviti
Pengajaran & Pembelajaran
|
Strategi/
Kaedah/
ABM/Nilai/
KBKK
|
||||
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Pelajar
|
||||||
Set
Induksi
(5
minit)
Langkah
1
(5 minit)
|
1.Persediaan guru dan
Pelajar.
2.Menambah
1.Guru memberi
penjelasan kepada murid
2.Menambah
nombor tanpa mengumpul semula.
|
1.Guru
menunjukkan di hadapan kelas beberapa kad soalan.
2.Guru meminta
murid melakukan aktiviti dengan memilih kad soalan untuk di jawab.
1.Guru
menyediakan soalan penambahan dua digit tanpa mengumpul semula.
Contoh
:
i) 123 + 22 =
ii)15 + 101
2.Guru
meneruskan aktiviti dengan menggunakan dekak-dekak dalam menyelesaikan
masalah yang di beri.
Contoh :
123 + 22 = 145
3.Guru
menyusun manik mengikut nilai tempat.
4.Guru
bersoaljawab dengan murid.
|
1.Murid
dikehendaki berbincang apa yang di
lihat.
2.Murid tampil
ke hadapan dan memilih satu kad soalan .Murid membaca dan menjawab soalan.
3. Rakan lain
boleh menjawab sekiranya salah.
1.Murid
perhatikan tunjukcara oleh guru.
2.Murid
menjawab soalan dari guru.
|
Strategi :
Berpusatkan murid
Kaedah :
Simulasi
BBM :
Kad soalan
KBKK:
Membuat
gambaran mental,menyusun
Nilai:
Menjana
idea,yakin,
,hemah
tinggi,bijak
Strategi:
Berpusatkan
murid
Kaedah:
Demontrasi
BBM:
Dekak-dekak,manik
KBKK:
Menyusun atur
Nilai:
Yakin,
bijaksana
|
|||
Langkah 2
(7 minit)
|
1.Aktiviti
secara berkumpulan
2.Mengumpul
semula dari sa ke puluh.
|
1.Guru
membahagikan murid kepada 5 kumpulan.
2.Guru
menerangkan operasi tambah mengumpul semula dengan menggunakan dekak-dekak.
Contoh
:
147 +
24
3.Guru
menegaskan kepada murid dalam menambah dengan meletakkan manik pada
dekak-dekak mengikut nilai tempat.
Nota :
*Warna
manik perlu mengikut nilai tempat.
4.Guru
menjelaskan kepada murid bahawa apabila 7 ditambah dengan 4 jumlahnya 11,
dimana 11 = 1 puluh + 1 sa dan 1 puluh hendaklah diletakkan pada nilai tempat
puluh.
5.Nilai
pada 1 barisan dekak-dekak pada setiap nilai tempat tidak boleh melebihi 9.
+1
1 4 7
+
2 4
-------
1 7 1
-------
6.Guru
menunjukkan contoh dengan soalan yang lain.
7.Guru membimbing murid menambah mengumpul semula
dari puluh ke ratus.
Contoh : 284 +
153 =
2
8 4
+ 1 5 3
-----------
-----------
+1
2 8
4
+
1 5 3
----------
4
3 7
----------
Guru
mengulangi aktiviti di atas dengan soalan yang lain.
Guru
bersoaljawab dengan murid.
Guru
memperkukuhkan kemahiran murid dengan
mengulangi aktiviti di atas.
|
1.Guru meminta
murid menyelesaikan operasi tambah dalam kumpulan.
Contoh:
272 + 19 =
332 + 459=
2.Murid dalam
kumpulan berbincang menggunakan dekak-dekak kosong untuk menyelesaikan
masalah.
3.Murid
dibimbing oleh guru.
4.Murid
menunjukkan hasil kumpulan kepada rakan lain.
5.Rakan lain
boleh memberi pendapat.
3.Murid
mendengar penerangan guru dengan teliti
|
Strategi :
Berpusatkan murid
Kaedah :
Koperatif
BBM :
,dekak-dekak,manik
KBKK:
Menyusun
atur,mengumpul
Nilai:
Menjana
idea,yakin,hemah tinggi
|
|||
Langkah 3
(7 minit)
Langkah 4
(3 minit)
Penutup
(3 minit)
|
1.Penilaian
2.Menambah dengan
mengumpul semula.
3.Perbincangan
hasil kerja murid
1.Lembaran
kerja
2.Penilaian
1.Kuiz
(spontan)
|
1.Guru
menunjukkan kepada murid untuk menyelesaikan masalah dalam bentuk lazim.
Contoh
:
354
+ 168
___
2.Guru
membimbing murid untuk mengisi nilai nombor mengikut nilai tempat yang betul
1.Guru
mengedarkan lembaran kerja kepada murid.
1.Guru
mengemukakan soalan kuiz.
|
1.Murid di
bimbing oleh guru untuk menambah nombor mengikut nilai tempat yang betul
2.Murid
berbincang dalam kumpulan bagi menyelesaikan soalan yang diberi,murid boleh
menggunakan dekak-dekak.
Soalan :
a) 163 + 438
b) 546 + 191
3.Murid berbincang
dengan rakan bagi mendapatkan jawapan yang betul dengan tidak mengabaikan
kedudukan nilai apabila hendak menambah nombor.
4.Murid di
panggil secara rawak bagi menunjukkan jalan pengiraan di papan putih di
hadapan kelas.
1.Murid
menjawab soalan di lembaran kerja 1.
2.Murid
dinilai berdasarkan jalan pengiraan di lembaran kerja.
1.Murid yang menjawab
soalan yang di kemukakan oleh guru dengan pantas akan di berikan hadiah.
|
Strategi :
Berpusatkan murid
Kaedah :
kumpulan
BBM :
Dekak-dekak,manik
KBKK:
Menyusun
atur,menilai
Nilai:
Menjana
idea,yakin,hemah tinggi
Strategi:
Berpusatkan
murid
Kaedah:
Latih tubi
BBM:
Lembaran kerja
KBKK:
Menilai,menyusun
atur
Nilai:
Yakin,bijaksana
Strategi:
Berpusatkan
murid
Kaedah:
Kuiz
BBM:
Soalan kuiz
KBKK:
Menilai
Nilai:
Yakin,bijaksana
|
LEMBARAN KERJA
Selesaikan.
1.
284
+507 =
|
2.
356 +138=
|
3.
235
+282 =
|
4.
276
+ 271 =
|
This comment has been removed by the author.
ReplyDelete